Programmeren met Kodu Game Lab

Game Lab is een spel waarbij niet het spelen maar het creëren van games centraal staat. Met Kodu Game Labontwerp je je eigen spelwereld en spelregels. De leerlingen leren op een visuele manier hoe ze hun spelwereld en spelfiguren kunnen programmeren.  In deze les proberen we enkele opdrachten uit te voeren via de tutorials in het spel. Van zodra we weten hoe we onze Kodu kunnen programmeren kunnen we een eigen wereld creëren.

Promotiefilmpje met Flipaclip

Met “Flipaclip” maak je zelf een animatiefilmpje a.d.h.v. eenvoudige tekeningen.

In deze les maken wij een promotiefilmpje voor de vastenvoettocht.  De betere resultaten worden achteraf verder bewerkt en op de schoolwebsite geplaatst.

Flipaclip is een gratis applicatie (opgelet: deze app biedt “in app-aankopen” aan) en vind je terug in de app store.

Bouw je eigen elektro

Verbruiksmateriaal:

  • deksel of bodem kartonnen doos
  • Blad papier
  • splitpennen (12 stuks)
  • duct-tape (10cm)
  • schakeldraad ca. 2 meter
  • fitting E10
  • lampje 1,2V – E10
  • paperclips – 2stuks

Door het bouwen van een eenvoudig elektro-spel zetten de leerlingen de leerstof/theorie rond elektrische stroomkringen uit de klas, om in de praktijk.  Ze kunnen herhalen dat het belangrijk is dat de stroomkring wordt gesloten om het lampje te doen branden.  Leerlingen leren een afstriptang, telefoontang en een fretboor of els correct gebruiken.

Achteraf worden de verschillende elektro-spelen gespeeld in de klas.

 

Werking van een skilift

Materiaal

  • Touw (4 x de lengte van de klas)
  • Drinkbekers (per groep 1)
  • Gekleurd papier
  • Rietjes (4 kleuren/per groep 1)
  • Schets skipiste (A3 – formaat)
  • Filmpje over bouw skilift (YouTube)

Omschrijving

Er zijn heel wat kinderen die in de winter op skivakantie vertrekken.  Zonder skiliften zouden we nooit bovenop de piste geraken.  Hoe zit dat juist met die skiliften?  Hoe worden ze gebouwd en hoe werken ze?

In deze les schetsen we een skilift tussen een punt A en een hoger gelegen punt B.  Elke schets wordt besproken naar veiligheid en stevigheid.

We bekijken een versneld filmpje over de bouw van een skilift in Oostenrijk en als afsluiter spelen we een zelfgebouwd skilift-estafettespel!

Knikkerbaan van papier

Materiaal:

  • papier
  • karton
  • plakband/lijmstift
  • nietjesmachine + nietjes
  • knikker

Omschrijving:

We kennen papier als iets lichts, iets dat gemakkelijk stuk gaat.  Is papier wel sterk genoeg om een knikker te kunnen dragen?  Kan je met papier een knikkerbaan maken?  Welke constructie zal nodig zijn om de knikkerbaan stevig te maken?  Dit zijn vraagjes waar leerlingen tijdens de eerste fase een antwoord proberen op te vinden.

In de tweede fase probeert de klas in groep onderdelen van een papieren knikkerbaan te maken.  De groepjes houden zich aan de vooraf gemaakte schets waarbij rekening gehouden wordt met de vereisten van de knikkerbaan (gebruik enkel papier – maak bochten – de knikker moet langer dan 5 seconden onderweg zijn – min. 1 meter hoog)

In een volgende en laatste fase worden de onderdelen bij elkaar gevoegd en wordt de knikkerbaan uitgeprobeerd.

 

Draadfiguur

Materiaal:

  • Hamer (200g)
  • Spijkers 15 à 20 mm met platte kop
  • MDF-plankje (18mm x 200mm x 200mm)
  • eenvoudige sjablonen
  • verf
  • spons
  • gekleurde katoendraad
  • plakband

Omschrijving:

Tijdens deze les onderzoeken we eerst het materiaal.  Nadat we het plankje hebben geverfd met een sponstechniek, kiezen de leerlingen een sjabloon.

Het sjabloon wordt op het plankje gekleefd met plakband. Op de contouren worden spijkers 10mm diep geslagen (tussenruimte van +/- 10mm)

Wanneer alle spijkers even diep zijn geslagen, wordt het sjabloon verwijderd en de spijkers met elkaar verbonden door middel van gekleurde katoendraad.

 

 

Piet Mondriaan – Werken in Paint

In deze les bekijken we eerst enkele kunstwerken van Piet Mondriaan.  Mondriaan was een Nederlandse kunstschilder die vooral bekend werd voor zijn abstracte/moderne kunst.  A.d.h.v. enkele voorbeelden gaan de leerlingen uit klas 2 aan de slag.  Ze plaatsen verschillende rechthoeken over elkaar op het werkblad en vullen ze op d.m.v. de verfpot.

Kinderen die hiermee goed overweg kunnen, proberen de tekeningen van de meester te kopiëren.

Statbel junior: Statistieken lezen en begrijpen.

Wat is Statbel Junior?

Statbel Junior is een educatieve website voor leerkrachten en leerlingen uit het 4e, 5e en 6e leerjaar.

Wil je op een interactieve en educatieve manier je eigen gemeente beter leren kennen? Dan is Statbel Junior het perfecte hulpmiddel.

Meer kennis over je eigen gemeente

Statbel verwerkt als Belgisch statistiekbureau heel veel cijfers over de Belgische gemeenten. Die zijn beschikbaar via de gewone website: statbel.fgov.be.

Statbel Junior combineert echter een aantal troeven. De cijfers over onze eigen gemeente zijn heel gemakkelijk toegankelijk. Bovendien vertrekken we vanuit de leefwereld van de leerlingen. Zo kunnen ze heel snel zien hoeveel leeftijdsgenoten ze hebben, of ze in een gemeente wonen met veel of weinig verkeersongevallen, of er veel baby’s geboren worden of mensen verhuizen van of naar hun gemeente.

Inzicht in de statistiek

De gecijferdheid van kinderen en volwassenen is een belangrijk aandachtspunt voor statistiekbureaus wereldwijd. Ook Statbel wil, als Belgisch statistiekbureau, daaraan bijdragen.

Statbel Junior laat je met heldere, interactieve grafieken en korte vragen verder duiken in de wondere wereld van de statistiek. Statbel Junior toont kinderen tussen 8 en 12 jaar waar hun plekje is in een grafiek, en legt ondertussen ook de verschillen tussen een mediaan en een gemiddelde uit, of de basisprincipes van een statistische berekening.

Ontdek nu de wondere wereld van de statistiek via jullie eigen gemeente op www.statbeljunior.be.

Bron: Statbel

Kleine stappen in een grote oorlog – WOI

Kruip eens in de huid van een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog en voer vier missies uit.  In dit online-platform over de Eerste Wereldoorlog moet je als speler belangrijke keuzes maken en nadenken waarom je bepaalde handelingen al dan niet zou doen.  De vier missies tonen het verloop van de Eerste Wereldoorlog in stripvorm aan.  Speelduur van het spel: 45 min..

Speel het spel hier.

Bron: klascement.net

Maak je eigen muziekarrangementen met Garageband

Garageband

Met Apple’s GarageBand kun je muziek maken, instrumenten bespelen en muziekles volgen. Ook kun je opnames maken en je muziek publiceren.

GarageBand voor iPhone, iPad en Mac

GarageBand is een muziek-app voor de iPhone, iPad en Mac met een collectie geluiden, instrumenten en standaard instellingen voor gitaar en zang.

Garageband als dj

In deze les houden we het vrij eenvoudig door voorgeprogrammeerde loops te gebruiken in de Live Loops modus.  Met Live Loops kun je zelf elektronische muziek maken. Je tikt op de cellen en kolommen in het raster om een loop te starten en je maakt op basis daarvan je eigen arrangementen. Ook kun je Remix FX gebruiken om dj-over­gangen toe te voegen.

TIP: Gebruik een hoofdtelefoon!

Bron: iCulture

Spreadsheet – grafieken en tabellen

 

 

 

 

Het meest bekende spreadsheet-programma is Excel.  Google spreadsheets is een gelijkaardig programma en bovendien gratis.

Het is bedoeld als rekenprogramma.  Je kan er berekeningen mee uitvoeren voor allerlei verschillende doelen. Het wordt zowel door bedrijven als door particulieren (mensen zoals jij en ik) gebruikt.

Je kan er van alles mee, zoals het bijhouden van je spaarcentjes of uitgaven, bijhouden van het doelpuntensaldo van je ploegmakkers, maar ook wat creatievere doelen als bijvoorbeeld gewichtsverlies of hardloopschema’s. Daarbij kan je tekst en getallen combineren, bijvoorbeeld in de vorm van tabellen.

In deze les gaan we Excel gebruiken om gegevens om te zetten in grafieken.  Via een eenvoudig stappenplan kunnen leerlingen een grafiek maken over “de lichaamslengte van de klasgenootjes”.

Bron: klascement en seniorweb

Blind typen … dat leer je zo …

Blind typen is een vaardigheid waarbij een persoon aanslagen kan maken, zonder naar een toetsenbord of naar de toetsen van een toetsenbord (klavier) te hoeven kijken. De typist kan zodoende naar het beeldscherm of zelfs naar andere dingen, zonder hierbij typefouten te maken.

Typing lessons online: Leer snel blind typen met 10 vingers! Start met het lezen van de instructies; Vervolg met de oefeningen met letters, en verbeter daarna uw typevaardigheid en snelheid met de oefenteksten; U kunt ook uw eigen tekst gebruiken om mee te oefenen …

Opgelet: Zorg ervoor dat je via de instellingen voor een Azerty-toetsenbord kiest!

Bron: klascement

 

Mappenstructuur

In deze les maken de leerlingen uit het vijfde leerjaar kennis met de mappenstructuur op de computer.  Het is de bedoeling dat ze een fictief kookboek aanmaken binnen de map “Documenten”.  Ons kookboek bestaat uit amuses, voorgerechten, tussengerechten, hoofdgerechten en nagerechten.

Leren programmeren met een Bee-Bot

Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de Bee-Bot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s krijgen. Bijvoorbeeld: twee stappen vooruit, een keer naar rechts en dan weer een stap vooruit. Bee-Bot kan tot 40 stappen onthouden. Hierdoor zijn uiteenlopende opdrachten uit te voeren.

Ongeacht voor welke lessen de Bee-Bot wordt ingezet, de uitdaging voor de leerling is om steeds vooruit te denken. De complexiteit wordt bepaald door het niveau van de opdracht. Door de eenvoudige bediening is Bee-Bot goed inzetbaar in de lagere klassen.

Je kan de Bee-bot online bestellen (ongeveer 80 euro!) via de webwinkel van b-bot.nl

Bron: b-bot.nl

 

Animatiefilmpje met Toontastic 3D

Google heeft een nieuwe app voor kinderen in de leeftijd 6 tot 8 jaar uitgebracht. Met Toontastic 3D (Toontastic 3D) kunnen kinderen tekenen, animaties maken en vervolgens een cartoonfilmpje maken met hun eigen stem. Het werkt heel simpel: je schuift de karakters over het scherm om een verhaal te vertellen. De app legt vervolgens de bewegingen en de stem vast.

Google Toontastic 3D

Google bracht in 2011 al een Toontastic-app uit zonder 3D-effecten. Daarmee was het ook al mogelijk om een verhaal of cartoon te maken. In de nieuwe app zijn de mogelijkheden uitgebreid. Kinderen maken gekleurde karakters, mixen hun soundtrack met standaard aanwezige liedjes en nog veel meer. Hebben ze zelf geen inspiratie, dan kunnen ze in het ideeënlab voorbeelden vinden om mee aan de slag te gaan. Ook is er de keuze uit drie soorten verhalen: Short Story, Classic en Science Report.

Kies je voor een Short Story, dan zijn er drie scenes: een begin, middenstuk en einde. Vervolgens kies je een omgeving, bijvoorbeeld en spannend kampeerkamp, een onderzeese stad of een piratenschip. Je kiest een paar karakters, sleept de poppetjes over het scherm en vertelt er ondertussen een verhaaltje bij. Tenslotte geef je nog de stemming aan, bijvoorbeeld exited of spunky. Klaar? Dan is de eerste scene van je verhaal af. De App is Engelstalig, dus daar moet je wel even rekening mee houden.

Bron: iculture.nl

Rekenkoning Junior

Rekenkoning junior is een rekenspel dat zich afspeelt in de Middeleeuwen. Je beklimt de sociale ladder door rekenvragen te beantwoorden en puzzels op te lossen. Verzamel sterren, win medailles en strijd tegen vrienden en familie. Win het spel en je wordt Rekenkoning of Koningin!

Rekenkoning Junior is geschikt voor 6 jaar en ouder en laat kinderen op een toegankelijke en inspirerende manier kennis maken met rekenen. Het spel prikkelt de nieuwsgierigheid en maakt rekenen leuk. Spelers leren zelf nadenken en leren allerlei soorten rekenproblemen van verschillende kanten te bekijken.

Inhoud
– Tellen
– Optellen
– Verschil
– Vermenigvuldigen
– Delen
– Meetkunde
– Vergelijken
– Meten
– Puzzels
– Breuken

Rekenkoning en vervolg rekenkoning 2

Rekenkoning

Verbeter spelenderwijs je rekenvaardigheid en word de koning van de wiskunde!

Rekenkoning is een snelle, leuke rekengame waarin allerlei soorten sommen moeten worden opgelost op verschillende gebieden. Je speelt een boer of een boerin en probeert steeds het volgende level te behalen door wiskundige vragen te beantwoorden en je totale score te verbeteren. Verzamel sterren, behaal prestaties en vergelijk je score met je vrienden en spelers over de hele wereld!

Het spelen van Rekenkoning is een perfecte manier om je rekenvaardigheid te verbeteren of op te frissen, en het is nog leuk om te doen ook! Het niveau van de sommen is gelijk aan het niveau van de bovenbouw van de basisschool en de eerste klas van de middelbare school.

Deze gratis versie bevat onder andere:

– Optellen, Aftrekken, Gemengd 1

Vanuit de app kan je een eenmalige uitbreiding kopen naar het volledige spel. De volledige versie bevat onder andere:

– Vermenigvuldigen – Delen – Rekenkunde – Meetkunde – Breuken – Vergelijkingen – Gemengd 2

Rekenkoning 2

Hier is het vervolg op de populaire game Rekenkoning! Je begint op het platteland aan een reis barstensvol uitdagende rekenvragen, puzzels en sommen. Langs nieuwe werelden en levels ga je op weg naar de troon om koning of koningin te worden.

Rekenkoning 2 is een game voor de hele familie, geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Op een speelse manier verbeter je je rekenvaardigheden, oefen je met hoofdrekenen en los je problemen op. Speel tegen de klok, haal steeds betere scores en vergelijk je resultaten met je vrienden en spelers over de hele wereld. En wil je meer relaxt spelen, zet dan de tijdslimiet uit en speel op je gemak. Voor alle vraagstukken in de game zijn er voorbeelden, help en oplossingen.

De gratis versie van de game bevat de eerste spelwereld, Het Platteland. De volledige versie bestaat uit 5 werelden met 125 unieke stappen en kan worden gekocht via een eenmalige in-app aankoop. Elke wereld brengt nieuwe vraagstukken uit een nieuwe categorie, zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Bron: AppStore

Naamcollage met WordArt

De leerlingen maken voor het eerst kennis met een tekstverwerkingsprogramma.  In deze les is dat Word van Microsoft Office.  Ze krijgen de opdracht om via de menuknop “invoegen” verschillende namen (van personen of dieren die ze persoonlijk kennen) aan het blad toe te voegen.  Ze kunnen de namen vergroten, verkleinen of verplaatsen door eerst voor de knop “tekstterugloop” te kiezen.